Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat neemt verjongingscrème voor asfalt op in reguliere productie

Verjongingscrèmes om de tand des tijds een halt toe te roepen bestaan voor de menselijke huid al lang. Maar voor asfalt is dit nog relatief nieuw. Waar het effect op mensen soms discutabel is, heeft de asfaltvariant zich in de afgelopen jaren bewezen. Rijkswaterstaat heeft daarom besloten om deze ‘veelbelovende innovatie’ op te nemen in de reguliere productie en op grotere schaal te gaan gebruiken.

24 juni 2025 | 1 minuut lezen

De grote behoefte die ten grondslag ligt aan deze innovatie, heeft alles te maken met het feit dat zoab (zeer open asfaltbeton) de meestgebruikte asfaltsoort is op de snelwegen in Nederland. Zoab heeft als eigenschap dat het bitumen steeds brosser wordt, waardoor de steentjes in het asfalt loslaten. Het gevolg is dat de rechterrijstrook – waar veel vrachtverkeer overheen rijdt – vaak al na 11 jaar moet worden vervangen en de linkerrijstrook na ongeveer 17 jaar, wat volgens Rijkswaterstaat relatief snel is.

Esha Pentack geeft oude bitumen een boost

Kortom, er moest dus iets nodig om het brosser wordende zoab weer soepel te maken. Deze behoefte heeft uiteindelijk geleid tot het product Esha Pentack, dat met speciale spuitwagens over het asfalt wordt gesproeid. De Groningse fabrikant Esha Infra Solutions omschrijft hun ‘crème’ als ‘een mix van bitumenemulsies met verjongende additieven’.

Op het productblad legt Esha uit: “Het product hernieuwt de werking van het verouderde bitumen. Samen met het bitumen uit de speciale emulsies wordt de flexibiliteit en het hechtvermogen van het verouderde bitumen hersteld. Esha Pentack verlengt de levensduur van de asfaltdeklaag met meerdere jaren.”

Directeur-generaal van Rijkswaterstaat Martijn Wijnen spreekt zelf van een verlengde levensduur van ‘minimaal drie jaar’. In hetzelfde bericht op LinkedIn zet hij Gijsbert de Jong in het zonnetje. Hij is de drijvende kracht geweest achter deze innovatie. De beslissing om de rijkswegen op grote schaal te gaan behandelen met deze verjongingscrème valt samen met de pensionering van De Jong.

Plantaardig en recyclebaar

Hoewel de exacte samenstelling van de verjongingscrème niet bekend is, claimt Esha wel dat hun product recyclebaar is en dat het is gebaseerd op ‘een gemodificeerd plantaardige Eco-bitumen’. Aanvullend wordt gesteld dat het product geen asbest- of teer-elementen bevat en dat er geen bijzondere gevaren en veiligheidsaanbevelingen gelden.

Tot 250 km minder asfalt vervangen op jaarbasis

“Op termijn kan de inzet van verjongingscrème ertoe leiden dat we jaarlijks 250 kilometer minder asfalt hoeven te vervangen”, zo zegt Wijnen. “Dat betekent minder verkeershinder. Het is beter voor het milieu en is duurzamer; het bespaart grondstoffen en energie. En het bespaart geld!”

Dit artikel is afkomstig van infrasite.nl